/www/doc/www.kurzyproradost.cz/www/cs/wp-content/themes/kpr/header.php on line 48
">

“Mamí ten oběd byl výborný!” Každého rodiče jistě potěší podobná věta od vlastních dětí. Jaké jídlo asi tato konkrétní ratolest právě snědla? Říkáte si, v dnešní době to mohly být jedině hranolky, hamburger nebo čokoládový dort. Omyl, byly to výborné a především zdravé plněné jáhlové knedlíky s pohankou. Ťukáte si v tuto chvíli na čelo? V tom případě čtěte dále, dozvíte se, jak připravit chutné a zdraví prospěšné pokrmy, které si zamilují i vaše děti.

Jak přesvědčit dítě, aby vyměnilo čokoládu za ovoce a zeleninu

Při přechodu na zdravou stravu vždy záleží na tom, jak jste se stravovali do této doby. Někomu nebude úprava jídelníčku dělat žádný problém a ani si pomalu ničeho nevšimne, zatímco děti zvyklé na rychlé občerstvení budou potřebovat více času. Nenásilným postupem a jednou z možných variant je cesta postupného zvykání. Protože nebudeme dětem odebírat to, na co jsou zvyklé, ale naopak pomalu přidávat ovoce a zeleninu, často jim zdravější suroviny zachutnají a sladkosti samovolně ustupují do pozadí.

Obecně platí pravidlo, že nežli něco opravovat/přeučovat, je lepší to již od samého začátku směřovat tím správným směrem. V našem případě se tedy snažte, aby dítě získávalo správné stravovací návyky už od útlého věku.

2

Vaříme z jáhel

Jáhly jsou jednou ze surovin, kterou lze využí mnoha různými způsoby. Kromě toho jsou velmi bohatým zdrojem minerálů a vitamínů, a proto bychom je měli zařazovat do dětského jídelníčku co nejčastěji.

Vařená zrna mají mnoho různých variant, jak je lze připravit. Můžeme je použít přímo a bez dochucení, na sladko jako kaši, na slano jako rizoto, zapéct jako nákyp, vytvořit z nich základ pro oblíbené koláče, pro přípravu knedlíků, jako krém na zdobení dortů a sladké ochucené jáhly dokonce můžeme vytvarovat do malých kuliček, obalit je v kokosu a servírovat jako dezert.

5

Většina dnešních potravin se dá nahradit zdravější variantou. Mají vaše děti rády termix? Připravte jim například lahodný krémový dezert z rýžové mouky, který je mu podobný jak chutí, tak strukturou. Namísto běžných sladidel můžeme použít jablečný koncentrát, javorový nebo obilný sirup a vyhnout se tak ne příliš zdravému bílému cukru.

Pokud bychom oslovili nějaký vzorek dětí, spoustu z nich uvede jako jeden z jejich nejoblíbenějších druhů potravin sladkosti, možná přímo želé a naopak většina zavrhne ovoce a zeleninu. Co teď s tím? Udělejme jim agarové želé! Agar je mořská řasa, která se používá místo želatiny, kterou dokáže důvěrně zastoupit. Zeleninu připravíme tak, aby přitáhla i ty nejmlsnější jazýčky. Stačí ji chvilku povařit, ugrilovat nebo třeba zapéct a rázem budí úplně jiný dojem.

3

Pokud rádi používáte netradiční potraviny, zkuste vynikající knedlíčky z vařených batátů, avokádový dip nebo zajímavou dýni Hokkaidó. V jídelníčku by rozhodně neměly chybět luštěniny, ze kterých připravíme i takové delikatesy jako jsou mexické fazole s rýžovými koulemi, fazolové karbanátky, rýžový nákyp s fazolemi a zelím, segedínský guláš s fazolemi, cizrnové karbanátky nebo cizrnovou pomazánku.

Zdravě a chutně

Ne nadarmo se říká, že jste to, co jíte. Vaše tělo funguje jako stroj, který ke své správné činnosti potřebuje dodávat palivo, kterým je v našem případě právě jídlo. Můžete se stravovat pouze smaženými a fastfoodovými pokrmy, nebo si vybírat především  kvalitní a zdravé suroviny, po který se nebudete cítit těžce, bez energie a k prasknutí. Mnoho lidí se bojí, že zdravá strava = semínka a rostliny, tedy něco, z čehož se nikdy nemůže dát uvařit nic lahodného. Stačí se však podívat do několika kuchařek a zjistíte, že tyto zdravé alternativy chutají mnohdy k nerozeznání s “originálem”, ba často i lépe.

4

Věnujte pozornost tomu, co přijímáte do svého těla. Když nalijete do auta místo nafty spálený olej z friťáku, také moc daleko nedojedete. Chcete se dozvědět více? Rádi byste si vyzkoušeli konkrétní recepty? Vyzkoušejte kurz Ilony Dostálové – Vaříme zdravě pro děti!