Popis kurzu:
V malířském světě existuje mnoho různých technik a stylů, které umělci mohou zkoumat a ovládnout. Jedním z těchto fascinujících uměleckých směrů je šerosvit. Kurz „Základy mistrovství malířského řemesla II“, vedený Jaroslavem Platilem, vám otevře dveře do této tajemné techniky a pomůže vám porozumět její síle a kráse.
V tomto kurzu malířství se budete společně s Jaroslavem Platilem podrobně zabývat technikou šerosvitu a získáte dovednosti potřebné k jejímu použití. Technika šerosvitu, známá také jako „chiaroscuro“ v italštině, je umělecká metoda, která se zaměřuje na vztahy mezi světlem a stínem. Tato technika se používá v malířství dodnes a je charakteristická výraznými kontrasty mezi světlými a tmavými oblastmi na obraze. Šerosvit umožňuje umělcům vytvářet dramatické a emotivní kompozice, které oslovují diváka a přenášejí hluboký význam.
Co se v kurzu naučíte:
- k čemu se šerosvit používá
- jak přenést předlohu
- jaké jsou vztahy barevných tonalit
- jak na architekturu tváře portrétovaného
Dozvíte se, kdy a proč je šerosvit v malířství tak důležitý a zjistíte, jak může tato technika posílit vaše umělecké vyjádření. Jaroslav Platil vám ukáže, jak přenést předlohu na karton nebo plátno tak, abyste zachovali kvalitu a dynamiku šerosvitu. Porozumíte významu barevných tonalit a jejich vlivu na vaše malířské dílo. Budete se učit, jak pracovat s barvami, aby vytvářely kontrasty a hloubku. Tento malířský kurz se také věnuje architektuře tváře portrétovaného. To je zvláště užitečné pro umělce, kteří se specializují na portrétní malbu. Jeden z nejslavnějších umělců, Rembrandt, byl mistrem šerosvitu. V kurzu budete zkoumat jeho techniky a pokusíte se zachytit jedinečný rytmus, který jeho díla vyzařují.
(zobrazit celý popis kurzu)
Technika šerosvitu je denním chlebem výtvarného řemesla a může vám otevřít dveře k tvorbě uměleckých děl plných dramatického působení. V tomto malířském kurzu máte k dispozici reálná videa a tzv. svižné snímání práce lektora, což vám umožní nahlédnout do procesu vytváření šerosvitu a naučit se ho naplno využívat. Jaroslav Platil doporučuje začít sledováním svižné části kurzu, která je často plná tipů a triků.
Takže, pokud máte vášeň pro malířství a touhu objevovat nové umělecké techniky, kurz „Základy mistrovství malířského řemesla II" s technikou šerosvitu vás může posunout na cestě k mistrovství. Naučíte se ovládat světlo a stín jako skutečný umělec a budete schopni vytvářet umělecká díla, která osloví srdce a mysl.
Lekce kurzu:
V této kapitole si připomeneme znalosti, které jste nabyli v I. dílu. Neb jak říkávám, je vždy důležité chodit schod po schodě a nepřeskakovat!
Povíme si o pojmech, jako jsou "architektura obličeje", "nejsvětlejší místa, která nejsou viděna" a jiné fígle.
Co je to šerosvit? Je to jednodušší, než si myslíte...
Vám známá kresba z I. dílu, tentokráte zpracována bílým pastelem na černém kartonu.
Budeme potřebovat: černý papír na pastel (poradí vám ve výtvarných potřebách), bílý pastel (pastel v tužce a soft pastel), kopírovací papír, tužka.
Připravil jsem pro vás svižnou verzi. Nebojte, o informace nepřijdete, některé pasáže kresby jsou pouze zrychlené.
V mých kurzech platí jedna zásada. Nejde o výsledek, ale o proces!
V této kapitole se podíváme na to, jak lze ovlivňovat tonalitu barev pomocí fyzikálních zákonů.
Jdeme malovat!
Budeme potřebovat: sololitovou desku 12x15 cm (můžete si ji nechat připravit v jakémkoliv hobby marketu), akrylové barvy (doporučuji Rembrandt 40ml, čísla 223, 227, 228, 396, 411, 565) a jakoukoliv černou akrylovou barvu, kulatý měkký špičatý štětec (malá nebo střední velikost) a plochý měkký velký štětec.
Připravil jsem pro vás svižnou verzi. Nebojte, o informace nepřijdete, některé pasáže malby jsou pouze zrychlené.
Tato kapitola není o portrétu jako takovém, ale o využití šerosvitu i v současných malbách.
Navazujeme na výklad v I. dílu. V této kapitole si vysvětlíme výtvarnou logiku při interpretaci portrétovaného.
V této kapitole si ukážeme, jak krok za krokem (schod po schodu) postupujeme při malbě portrétu při využití šerosvitné techniky.
Co budeme potřebovat: plátno 30x30 cm, akrylové barvy (stejné jako u Tulipánu + bílá Ivory a bílá titanová), ploché štětce (ideálně přírodní štětinové) a další, které jsme používali u Tulipánu.
Připravil jsem pro vás svižnou verzi. Nebojte, o informace nepřijdete, některé pasáže malby jsou pouze zrychlené.
Seznámíme se s pojmem "pastózní nanášení běloby" jako podkladu pro šerosvit. Ukážeme si několik děl Rembrandta pro porozumění správné techniky malby.
V této kapitole dokončíme šerosvitnou technikou přípravu portrétu.
Podíváme se na symbiózu barev. Hra, která má svá pravidla.
Pojďme rekapitulovat! Tentokrát v pastelu.
Karel má narozeniny, namalujeme mu portrét.
K této kapitole si připravte vlastní předlohu.
Budeme potřebovat: černý papír na pastel, škála barevných soft pastelů, plastická guma, bílý pastel v tužce, kopírovací papír, tužka.
Připravil jsem pro vás svižnou verzi. Nebojte, o informace nepřijdete, některé pasáže kresby jsou pouze zrychlené.
Budu se na vás těšit u III. dílu, trénujte a vydržte!
Zde můžete komunikovat s lektorem a ostatními účastníky kurzu.
O lektorovi:
Jaroslav Platil - Výtvarník
2 kurzy
Narodil jsem se v roce 1962 v Praze. Dětství jsem však prožil v Příchovicích v Jizerských horách, kde můj otec pracoval jako správce rekreační chaty. Tomuto období přikládám důležitý význam, neboť jsem byl v nejužším vztahu k tehdy ještě krásné přírodě.
Když mi bylo šest let, mohli jsme se díky Pražskému jaru vrátit zpátky do Prahy. No, byl to šok, žádná příroda jen ty obličeje lidské v rozmanitosti jejich pestrých povah. Myslím, že jsem v lidech hledal to, co kamenným zaprášeným domům chybělo – život. Někde v té době jsem si v lidech uvědomil sílu svobodné vůle tvořit vlastní osud, ale hlavně znamení jejich vybrané cesty v mapě obličeje a v jejich pohybech.
Proto dnes stále tvrdím, že to, co jsme odhalili jako děti díky našemu jemnějšímu vyciťování, dnes těžko znovu objevujeme.
V deseti letech jsem začal malovat s pocitem, že malovat umím a že mi to jde. Až posléze jsem rozeznal rozdíl mezi talentem a pracovitostí, a že je potřeba především úsilí, kterým se talent naplní. Výtvarnému povolání jsem se naplno mohl věnovat až po roce 1990. Rozhodnutí divoké, ale správné.
Během mé výtvarné kariéry jsem zažil profesní úspěchy i možnost kariérního růstu, ale rozhodl jsem se vyhnout galerijnímu mainstreamu, který mě svým zavazujícím způsobem vyčerpával. Postupem času jsem svou výtvarnou profesi obohatil výukou. Záměr to nebyl. Můj první student mě oslovil, aniž bych o možnosti učit vůbec uvažoval. Za pár dní s sebou přivedl dalšího zájemce o výuku. A ten dalšího a už se to rozběhlo. Výhodou mi bylo, že jsem se učil a objevoval konkrétní výtvarné formy sám. Díky tomu jsem k výuce využíval podobnou cestu spějící k výsledkům, jakou jsem sám ušel. Nově poznaná nevýhoda byla verbalizovat naučené. Za roky zkušeností jsem vybudoval jedinečnou metodiku výuky, která studenty naučí technickou i filozofickou spojitost mezi obrazem, tvůrcem a okolním světem. Mám radost, když moji studenti mají radost ze svých prací.
Lenka Nosková
14. 12. 2024
Od pana Platila mám zakoupené oba kurzy a jsem naprosto spokojená. Jasně a názorně vysvětluje postupy, procházení jeho kurzy je velmi příjemným naučným zážitkem. Doporučuji všem, které baví malování.