Popis kurzu:
V kurzu „Základy mistrovství malířského řemesla" získáte základní malířské dovednosti a návyky, které vám usnadní cestu k další tvorbě. Lektor Jaroslav Platil vás v kurzu naučí, jak změnit svůj přístup k malbě. Ve svojí malířské škole tuto metodu a změnu malířského myšlení vyučuje a jeho studenti svými malbami ukazují jedinečnost a úspěšnost tohoto přístupu. Za více než dvacet let jeho školou prošlo mnoho absolventů, pro které se malování stalo radostnou součástí jejich života.
Jaroslav Platil se řídí heslem: „Neučím umění, ale výtvarné řemeslo. Výtvarný jazyk je pochopitelný a logicky čitelný. Zato umění je slovo abstraktní, neměřitelné, stejně jako slovo láska a nikdo vás jej nenaučí." Proto své studenty učí, jak přistupovat k malbě jinak a říká jim, ať slovo umění raději vůbec nepoužívají. Začínajícím studentům, kteří mají pocit, že neumí malovat, dodává sebedůvěru odpozorovanou skutečností: „Talent je jen náskok, umíte-li mluvit - naučíte se i výtvarnému jazyku. Jediné, co od vás vyžaduji, je trpělivost s novým myšlením a chtění se učit.”
V kurzu se naučíte:
- jak myslet jako malíř
- jak kreslit bez obrysové linky
- jak vytvářet tvary pomocí stínů
- jak dodat obrazu plastičnost pomocí studených a teplých tónů
- jak se poučit z děl mistrů
- jak si namalovat psa nebo jiného domácího mazlíčka
V kurzu „Základy mistrovství malířského řemesla" pro vás má Jaroslav Platil důležité doporučení: „Moje kurzy jsou sestaveny návazně. Krok po kroku společně zvládneme malovat. Získáte tím všechny potřebné dovednosti a malířské návyky. Při prvních etudách nejde nikdy o výsledek, ale o proces změny myšlení. Proto se nesuďte přísně."
(zobrazit celý popis kurzu)
Dále Jaroslav Platil v kurzu „Základy mistrovství malířského řemesla" říká: „Při společné práci se vám postupně měnit vidění, což je první schod k základní výtvarné vybavenosti. Tento úvodní kurz se tohoto procesu dotýká, i když jen okrajově. Tady totiž nejde o výsledek, ale skutečně o postupné kroky. A proč nejde o výsledek? Protože se k těmto etudám budeme nestále vracet. Budou vám připomínány a ukazovány na dalších konkrétních dílech. Mám zkušenost, že teprve pak vám dojde v plné síle, proč jsme pracovali na těchto úvodních etudách. Budeme je potřebovat pro vaše výtvarné vyjádření, podobně jako všichni pro svoji řeč potřebujeme slovní zásobu."
Lekce kurzu:
V prvním díle se na rytině Únos Sabinek naučíte vytvářet objem pomocí čar.
V praxi si ověříme, že obrysové linky neexistují.
Nakreslili jste jablka a udělali v obrázku chybu? Teď se naučíte, jak má být obrázek nakreslený správně.
V této části kurzu se dozvíte, co je klidová zóna a jak jí dosáhnout pomocí „šmudlátka".
Pomocí tmavých a světlých stínů tulipán vystoupí z obrazu.
V kurzu se naučíte výtvarnému myšlení. Šikovná ruka není tak důležitá, jako správné myšlení.
Kresba vyjadřuje osobitost výtvarníka a znovu si ji procvičíte na dalším obrázku. Tentokrát budete trénovat na obrázku Tintoretta, který své kresby dělal podle soch.
Naučíte se, jak pomocí světla a stínu nakreslit tvary.
Na kresbě malé dcerky Petera Paula Rubense si vyzkoušíte přenášení obrázku pomocí pauzovacího papíru.
Na přeneseném obrázku začnete kreslit první rysy.
Pro nakreslení obrázku musíte nanášet barvu, ale obrázek je potřeba i zesvětlovat - čistit.
Kreslit tvary pomocí světla a stínu už umíte. Ale jak na to, když se přidají barvy?
V této části se vyzkoušíte kreslení tvarů pomocí teplých a studených barev.
Naučíte se, co je substraktivní míšení barev - CMYK.
V této části kurzu se naučíte, kdy míchat barvy na plátně a kdy na papíru.
Jak si připravit velký papír před malbou, aby se nezkroutil?
Co je důležité přenést a co není důležité, se naučíte v této části.
Začnete tím, že si v obraze namalujete tmavé části a spodní barvu srsti. Budeme malovat akrylovými barvami.
Když už máte hotovou spodní barvu psa, můžete pustit do malby pozadí.
Po zaschnutí barev můžete začít malovat detaily. A zase začnete černou barvou.
Pes má spoustu chlupů, tak vás čeká spousta práce. Ale jak na to, se dozvíte v této části.
Jak docílit, aby se srst propadala a nebo vystupovala? S tím vám pomohou teplé a studené barvy.
Konečně se můžete pustit do detailů. Namalujete zuby, čumák a i na srsti je stále hodně práce.
Odstupte od obrazu na vzdálenost dvojnásobku jeho úhlopříčky a uvidíte detaily, které je potřeba upravit nebo dokončit.
Zde můžete komunikovat s lektorem a ostatními účastníky kurzu.
O lektorovi:
Jaroslav Platil - Výtvarník
1 kurz
Narodil jsem se v roce 1962 v Praze. Dětství jsem však prožil v Příchovicích v Jizerských horách, kde můj otec pracoval jako správce rekreační chaty. Tomuto období přikládám důležitý význam, neboť jsem byl v nejužším vztahu k tehdy ještě krásné přírodě.
Když mi bylo šest let, mohli jsme se díky Pražskému jaru vrátit zpátky do Prahy. No, byl to šok, žádná příroda jen ty obličeje lidské v rozmanitosti jejich pestrých povah. Myslím, že jsem v lidech hledal to, co kamenným zaprášeným domům chybělo – život. Někde v té době jsem si v lidech uvědomil sílu svobodné vůle tvořit vlastní osud, ale hlavně znamení jejich vybrané cesty v mapě obličeje a v jejich pohybech.
Proto dnes stále tvrdím, že to, co jsme odhalili jako děti díky našemu jemnějšímu vyciťování, dnes těžko znovu objevujeme.
V deseti letech jsem začal malovat s pocitem, že malovat umím a že mi to jde. Až posléze jsem rozeznal rozdíl mezi talentem a pracovitostí, a že je potřeba především úsilí, kterým se talent naplní. Výtvarnému povolání jsem se naplno mohl věnovat až po roce 1990. Rozhodnutí divoké, ale správné.
Během mé výtvarné kariéry jsem zažil profesní úspěchy i možnost kariérního růstu, ale rozhodl jsem se vyhnout galerijnímu mainstreamu, který mě svým zavazujícím způsobem vyčerpával. Postupem času jsem svou výtvarnou profesi obohatil výukou. Záměr to nebyl. Můj první student mě oslovil, aniž bych o možnosti učit vůbec uvažoval. Za pár dní s sebou přivedl dalšího zájemce o výuku. A ten dalšího a už se to rozběhlo. Výhodou mi bylo, že jsem se učil a objevoval konkrétní výtvarné formy sám. Díky tomu jsem k výuce využíval podobnou cestu spějící k výsledkům, jakou jsem sám ušel. Nově poznaná nevýhoda byla verbalizovat naučené. Za roky zkušeností jsem vybudoval jedinečnou metodiku výuky, která studenty naučí technickou i filozofickou spojitost mezi obrazem, tvůrcem a okolním světem. Mám radost, když moji studenti mají radost ze svých prací.
Lenka Kupsová
9.8.2023
Velmi příjemný lektor, srozumitelný a plnohodnotný výklad, smysluplně strávený čas :))