Každý z nás se někdy v životě strachoval. O své blízké, o zdraví, ale třeba i o svůj život. Cítit strach je naprosto přirozené. Někdy nás však zahltí natolik, že netušíme, jak se ho zbavit, ani jak svůj strach zvládnout. To, jak s takovým strachem pracovat, vám nastíní tento článek.

Jako první krok můžete vyzkoušet si úplně jednoduše svůj strach přiznat. Ideálně to vyslovte nahlas, můžete třeba říct: Uff, zase mám strach z toho a z toho. Je mi to nepříjemné, ale prostě to tak je. Někdy jen tohle prohlášení stačí, aby strach tak nějak přirozeně odplynul. 

Někdy je však potřeba se svým strachem víc pracovat - podívat se na něj a zjistit, odkud pramení. Pak se z toho dá vytěžit třeba i něco, co vám bude ku prospěchu. Se strachem se totiž dá pracovat různě. Například tím, že si budete se svým strachem povídat. Případně si ho můžete představit jako postavu, které píšete dopis.

Jak pracovat se strachem 

Vlastně se dá říct, že si ze strachu můžete udělat takového sebekouče. Prostě se ho v duchu ptejte, co vám chce ukázat. Zkuste zjistit, proč tu je a co máte udělat proto, aby zmizel. Nejprve ho však můžete zkusit prodýchat.

Dýchejte

V prvotní chvíli, když se do vás strach zakousne jako doga, zkuste dýchat. Dýchejte spíše do břicha a dozadu do zad - takovému dýchání se říká brániční dýchání. Přirozeně tak dýchají malé děti. Většina dospělých ale už dýchá spíš jen do hrudníku a často i velmi povrchově.

Mluvte se svým strachem

K dýchání pak přidejte rozhovor se svým strachem. Klidně si svůj strach pojmenujte, pan Smutný nebo jednoduše pan Strach. Třeba vám vaše podvědomí v podobě pana Stracha ukáže cesty, jak se strachu zbavit nebo jak se právě teď zachovat, co změnit apod. Pokud si nejste jistí, jestli „uslyšíte” správnou odpověď, můžete si svoje strachy a důvody pro ně sepsat. Možná zjistíte, že důvody vašeho strachu jsou vlastně prkotina. 

Případně napište svému strachu dopis:

Milý pane Strachu,
bojím se, protože situace není právě růžová a já bych mohl ztratit práci. Sice mě můj šéf chválí a vím, že si mě váží, ale co když se situace u nás ve firmě změní? Co myslíte, může se změnit, nebo se bojím zbytečně?

Je něco, co teď můžu udělat pro to, abych měl práci jistou? Že ano? Co to tedy je? Může to být třeba to, že řeknu šéfovi konečně ten svůj nápad k našemu projektu? To zní vlastně dobře. Dobře a co ještě můžu udělat pro to, abych se Vás pane Strachu mohl zbavit? Že si Vás už nemám všímat?

Možná vám přijde divné si povídat nebo si dopisovat se strachem. Klidně si můžete ale zkusit napsat i dopis z pozice pana Stracha a třeba budete překvapení, co všechno zjistíte. 

Případně si můžete pokládat jen stále dokola jednu jedinou otázku: Co se stane, až se opravdu stane to, čeho se bojím? Postupně pak budete získávat odpovědi, až se najednou dostanete do bodu, kdy si zákonitě musíte odpovědět: Nic. Nestane se už vůbec nic.

Ten rozhovor může vypadat třeba takto: Co se stane, jestli opravdu přijdu o práci? Budu muset jít na pracák a budu mít problém uživit rodinu. Co se stane, pokud neuživím rodinu? Budeme muset žádat o dávky a budu se strašně stydět. 

Co se stane, když budu muset žádat o dávky a nedostanu je? Asi se půjdeme pást nebo si budeme muset půjčit od rodičů. Co se stane, když si budeme muset půjčit od rodičů?Asi nic, ty peníze nám půjčí. A i když se budu stydět, tak stejně budu hledat novou práci a postupně jim to zase splatím.

I díky takovému vnitřnímu rozhovoru se vám může ulevit.

Jak se zbavit strachu

Spisovatel, motivátor a řečník Ivo Toman, který trpí Touretteovým syndromem, zase v kurzu Jak se zbavit trémy a strachů říká, že je důležité se nejen zbavit strachu, ale také získat odvahu vyjet ze zajetých kolejí.

Říká, že strach ovlivňuje život každého z nás a že když ho překonáme, získáme větší sebevědomí. A právě to, jak se zbavit strachu a získat větší odvahu a sebevědomí vás Ivo Toman učí i na Kurzech pro radost v těchto dvou kurzech:

V kurzu Debordelizace hlavy - zprimitivněte k úspěchu zase uvádí, že naprostá většina věcí, kterých se bojíme, nikdy nenastane. Bojíme se tedy obvykle zbytečně. Jen zhruba osm procent věcí (což je jen jedna dvanáctina), kterých se bojíme, někdy může nastat. 

Naopak ale čtyřicet procent situací, kterých se bojíme, nikdy nenastane a dokonce dalších třicet procent se týká záležitostí, které se staly už někdy v minulosti. Tím pádem není potřeba je řešit a tudíž se jich ani bát.

Náš strach může být ale pro tělo natolik velkým stresem, že nastartuje psychosomatické procesy v těle. Ze stresu se pak můžou rozjet i zdravotní problémy. Proto je tak důležité se naučit se strachem pracovat a zvládat stavy s ním spojené. 

Jak zvládnout strach za pomoci spánku, jógy nebo meditací

Někdy za to, že se hodně bojíme, ale může jen přemíra stresu a nedostatek spánku. Pro zklidnění může pomoci už zmíněné dýchání - brániční dýchání nebo třeba i jógový dech. Případně jógový spánek, který se nazývá jóga nidra.

Velkou roli v tom, jak zvládat strach, může sehrát i meditace. Pokud vám meditace vůbec nic neříká a představujete si pod ní jogína, jak sedí v pozici lotosového sedu v tiché místnosti nebo v přírodě, dělá óm, možná vás překvapí, že meditovat jde i jinak.

Třeba v tramvaji nebo hlučné místnosti! Jak je to možné? To vám v kurzu Meditace jednoduše a prakticky vysvětlí lektor a učitel védské meditace Tomáš Reinbergr. Díky védské meditaci, která opravdu není o ómování, se naučíte uvolnit stres a zlepšit tak své zdraví i spánek. 

Pokud se vám však na vašich úzkostech a strachu cokoliv nezdá, určitě vyhledejte odbornou pomoc. Psychologa nebo psychoterapeuta. Taková péče je důležitá a má svoje místo i v našich životech. Vždyť i ty největší světové hvězdy nebo sportovci svého terapeuta mají a učí se se svými strachy, úzkostmi a depresemi pracovat. 

Pokud však cítíte, že vaše strachy nehraničí s panickými ataky nebo depresí, vyzkoušejte zde zmíněné tipy nebo kurzy, které vám dokážou pomoci.


Líbí se vám článek? Pošlete ho dál!

Odkaz byl zkopírován do schránky. Stisknutím CTRL + V jej vložíte např. do e-mailu, na Facebook nebo kamkoliv budete chtít.

Vaše příspěvky


Pro přidání příspěvku si nejprve vytvořte profil:

Máte již vytvořený profil? Přihlaste se kliknutím zde.

Přihlaste se do svého účtu


— nebo —