Fotoaparát má v dnešní době téměř každý a ať už se focení věnujete více či méně, vždy se snažíte o pořízení co nejpůsobivějších snímků, nad kterými se zastaví oko každého diváka. V drtivé většině případů platí, že výslednou fotografii dělá fotograf, nikoliv drahá technika. Existuje pár jednoduchých pravidel a tipů, které vaši tvorbu posunou na zcela jinou úroveň. Chcete se je naučit?

Kompozice

Tím nejdůležitějším, na co je třeba myslet jako první, je zakomponování hlavního objektu do snímku. Především na fotografiích začátečníků je často vidět, že horizont je umístěn přesně v polovině obrázku. To v praxi znamená, že při fotografii krajiny horní polovinu vyplňuje nebe a tu spodní například tráva nebo voda. Mnohem lépe však působí kompozice dle tzv. pravidla třetin, kdy 2/3 snímku věnujeme tomu podstatnějšímu, dominantnějšímu prvku a zbylou 1/3 necháme pro zbytek.

Pokud se zaměříme na živé objekty, téměř vždy působí lépe, když se zvíře dívá směrem dovnitř fotografie, a nikoliv ven. Diváka zajímá, kam daný objekt směřuje svoji pozornost, nebojte se jej proto zakomponovat do jedné části fotografie a nechat mu tak určitý prostor ve směru pohledu.

Další pomůckou při komponování je pravidlo zlatého řezu. Pokud si totiž rozdělíme snímek pomyslnými čarami na třetiny, a to jak na výšku tak na šířku, v jejich průsečících nám vzniknou celkem čtyři body. Pravidlo zlatého řezu nám říká, že by se hlavní objekt měl soustředit právě do jednoho z těchto průsečíků.

Snímek obrazovky 2015-05-14 v 10.36.58

Ať už fotíte cokoliv, vždy si dávejte pozor na pozadí, aby se v něm neobjevovaly rušivé prvky. Pokud z hlavy vaší babičky na snímku roste strom, přitahuje to přílišnou pozornost diváka a nepůsobí to vůbec dobře. Já se třeba řídím poučkou, že fotografie musí být zajímavá i tehdy, odmyslíme-li si hlavní objekt. Nepodceňujte proto vliv pozadí na výsledný snímek.

Jestliže není vaším přesným záměrem jinak, živé objekty nejlépe působí při pohledu z oči do očí. Neznamená to samozřejmě, že byste s sebou do zoo při focení žiraf měli tahat štafličky, ale zároveň se nebojte si u drobnějších živočichů lehnout na zem. Ano, nejspíše se trochu ušpiníte, ale sami uvidíte, že to válení se v bahně a brodění ve vodě má svůj smysl a efekt.

Jednou z věcí, na kterou je opravdu potřeba myslet už při pořizování snímku, protože ji ani pomocí nejlepšího editoru neovlivníte, je hloubka ostrosti. Jedná se v podstatě o rozdíl vzdálenosti nejbližšího a nejvzdálenějšího bodu, které jsou na fotce ještě ostré. Můžeme ji ovlivňovat nastavením clonového čísla, vzdáleností pozadí od hlavního objektu a ohniskovou vzdáleností.

Chameleon pardálí (Furcifer pardalis)

Světlo

Ne nadarmo se říká, že světlo je tím nejdůležitějším, co maluje fotografii. Můžete se setkat s přirozeným, umělým a bleskovým. Přirozené světlo je to nejpřírodnější, které vychází od slunce. Jakmile se rozhodnete fotografovat na přímém slunci v poledne, určitě si všimnete nepěkných ostrých stínů, které vám vzniknou.

V přírodě je nejlepší pořizovat snímky v tzv. zlaté hodince, tedy do hodiny po východu a hodinu před západem slunce. V této době směřují paprsky velmi nízko nad obzorem, mají nezaměnitelný zlatavý nádech a zároveň netvoří nežádoucí trvdé stíny. Jestliže potřebujete pořídit nějaký snímek za plného poledního žáru, snažte si najít alespoň nějaké zastíněné místo.

Mezi umělé zdroje světla řadíme například žárovky, které ale můžou mít různé barevné nádechy, dávejte si proto pozor na vyvážení barev. Často se v interiérech budete potýkat s nedostatkem světla, ale můžete si jednoduše pomoci. Portréty foťte třeba tak, že si stoupnete zády k oknu a objekt před vás tak, aby ho venkovní světlo co nejvíce prosvětlilo.

Snímek obrazovky 2015-05-14 v 10.45.17

Když už si nelze vypomoci přirozeným světlem, přijde na řadu blesk. Externí blesky mají výklopné hlavy, aby bylo možné světlo různé odrážet, neboť přímý zásah směrem k objektu opět nepůsobí nejlépe.

To je ostatně důvod, proč bych se vyhýbal interním, vyskakovacím bleskům, které lze často vidět i na koncertech. Jeho světlo má však pouze omezený dosah a jestliže jej použijeme v davu při focení kapely, maximálně tak osvětlíme plešku pána před námi, protože na pódium světlo nemá sebemenší šanci doletět.

Blesk můžete využít nejen ve tmě, ale i venku na ostrém sluníčku, kdy vznikají nepěkné stíny v obličeji. Šetrným a citlivým přisvětlením se jich můžete elegantně zbavit, ale pozor ať to nepřeženete s intenzitou, snímek poté působí nepřirozeně.

Západ Slunce z Malého Bezdězu

V tomto článku jste se dozvěděli, jak pracovat s kompozicí a světlem. Chcete s námi společně odhalit další tajemství, která se skrývají za poutavými a dechberoucími snímky? Shlédněte další videa v kurzu Pavla Fary – Tajemství fotografie!